Tips of wetenswaardige gedachten

  • Wees kritisch met hypes of buzzwords. De geschiedenis leert dat ze beperkt houdbaar zijn dan wel slechts in afgeslankte vorm overleven.
  • Ga met je onderneming om alsof je nog een starter bent.
  • Richt je organisatie in als een kerstboom. Bovenin de ster: de klant. Daaronder iedereen die met die klant bezig is, en daaronder de hulptroepen (de organisatie inclusief de directie).
  • Onthoud dat veel vervangbaar is maar dat als uw mensen morgen besluiten weg te blijven, dat pas echt schade veroorzaakt .
  • Als managen belangrijker wordt dan ondernemen, komen we in de problemen.
  • Voor de zakelijke dienstverlener: ‘managen is ruimte scheppen voor eigen verantwoordelijkheid van de professional’.
  • Succes voel je door wat je ervoor moest doen.
  • If you always did what you did, you get what you always got.
  • Vraag nooit een adviseur die geen ervaring heeft op het gevraagde terrein. U bent immers geen opleidingsinstituut. Misschien rekent hij/zij een lager tarief maar u betaalt dan meer uren.

 

Oefening: het horloge 

Leg uw horloge even weg. Pak een vel papier en een potlood en probeer in drie minuten uw horloge zo exact mogelijk na te tekenen.Pak uw horloge en vergelijk dat met uw tekening. Hoeveel afwijkingen ziet u in vergelijking met de realiteit? Conclusie: we zijn soms allemaal onbewust onbekwaam. Bij het horloge kijken we niet naar het horloge maar naar de tijd. Dat doen we soms ook met de mensen in onze organisatie.